Vegan Ontbijtflip

vegan ontbijtflip

Eén van mijn goede voornemens dit jaar is om wekelijks meer/vaker vega(n) te eten. Een fulltime vegetariër of veganist zal ik (waarschijnlijk) nooit worden, maar ik wil wel een meer bewuste flexitariër worden.
Gewoon, omdat ik bewuster wil eten, een steentje wil bijdragen aan het milieu én omdat ik er altijd een uitdaging in zie om nieuwe dingen uit te proberen.

Ik wil dus proberen om regelmatiger een hele dag alleen plantaardig te eten, of bijvoorbeeld een week lang één plantaardige maaltijd per dag.
Vooral dit laatste is he-le-maal niet moeilijk! Want binnen no-time tover je bijvoorbeeld een vegan ontbijtflip met Brinta Oergranen en amandelmelk op tafel en kun je dus al één plantaardige maaltijd van je dagmenu afvinken.

Wat heb je nodig voor één potje Vegan Ontbijtflip?

  • 175 ml amandelmelk;
  • 35 gram Brinta Oergranen;
  • Fruit naar keuze. Ik gebruikte banaan, mandarijntjes en bramen omdat deze drie kleuren een leuk regenboogeffect geven in een glazen pot;
  • Paar blaadjes verse munt;
  • Cool doorzichtig hipster potje met deksel en een lepel. Mijn exemplaar (met hartje) kocht ik bij Flying Tiger, maar een schoon (uitgekookt) jampotje volstaat natuurlijk ook.

brinta oergranen

 

Hoe maak je het?

BEREIDINGSWIJZE MAGNETRON
Voeg 35 gram Brinta Oergranen en 175 ml amandelmelk samen in een grote kom.
Verwarm 2 minuten in de magnetron op 900 watt. Roer de oergranen en melk goed door. Verwarm nogmaals 30 seconden in de magnetron.
Roer alles nogmaals goed door, laat even staan en… klaar!

BEREIDINGSWIJZE PAN
Voeg 35 gram Brinta oergranen en 175 ml amandelmelk samen in een klein steelpannetje.
Breng aan de kook onder continue roeren. Blijf roeren en laat nog 1-2 minuten zachtjes doorkoken.

vegan ontbijt met brinta oergranen en fruit

Brinta Oergranen kun je zowel warm als koud eten. Als je een mooie ontbijtflip in een kek potje wilt maken, dan is het verstandig om het even te laten afkoelen. Anders beslaat het glas en dat staat niet mooi op je #healthy #skinny #fitgirl Instagramkiekjes.

Bouw de ontbijtflip op door af te wisselen met de laagjes granen en fruit.
Schep dit steeds in het midden van het potje en verspreid dit dan zachtjes met een lepel.
Duw niet te hard, anders gaan de laagjes zich met elkaar mengen en dan is het regenboogeffect weg. Probeer het fruit mooi tegen de glasrand aan te duwen.

Ook goed om te weten voor #instaperfect plaatjes: bramen en dergelijke fruitsoorten kunnen ‘doorlekken’. Je doet er dus verstandig aan om de ontbijtflip dan als eerst met deze vruchten op te bouwen, zodat het laagje Brinta Oergranen niet verkleurt.

vegan ontbijtflip met brinta oergranen

Als je een beetje Instagramverslaafd bent, ga je deze ontbijtflip sowieso niet warm eten. Want er gaat natuurlijk eerst een flinke fotosessie aan vooraf, vanuit diverse hoeken met je kekke potje en zorgvuldig geselecteerde lepel in de aanslag alsof je ieder moment een hap gaat nemen:

vegan ontbijtflip Hare Maristeit

Overigens zijn die potjes natuurlijk hartstikke tof om te zien en erg photo proof, maar niet iedereen vindt het handig om hieruit te eten. Net als met die papieren rietjes: supertof op foto’s, maar ik vind het vreselijk om uit te drinken. Binnen no-time veranderen ze namelijk in slappe papier maché: bah!

Zelf vind ik het wel leuk en lekker om laagje voor laagje van de ontbijtflip uit een potje te lepelen en zo steeds een nieuwe smaak te proeven.
Mocht jij dit niet leuk of handig vinden, dan kieper je dit potje eenmaal aangekomen op je werkplek gewoon lekker leeg in een kommetje natuurlijk.

Hoe je dit ook gaat eten: eet smakelijk!

Vegan Variatietips!

vegan ontbijt met brinta oergranen

 

Over Brinta Oergranen

Brinta staat al jaren in menig huishouden bekend om zijn graanontbijt. Met Brinta Oergranen is er nu een variatie met maar liefst vijf verschillende en overheerlijke granen: rogge, haver, gerst, tarwe en spelt.

Net zoals andere Brinta producten zijn ook deze oergranen 100% natuurlijk en rijk aan vezels, een bron van eiwitten en het mineraal fosfor.
Bovendien is er ook nog eens 0% suiker toegevoegd.
De geselecteerde granen zijn lekker grof en mooi van structuur: echt OER dus. Brinta Oergranen is dan ook ideaal voor stevige baksels, iets waar ik ook nog wat mee wil gaan doen.

Wordt binnenkort vervolgd!

vegan ontbijt met brinta oergranen

Wat eten jullie meestal ’s ochtends en wat vinden jullie van eten uit een hipster potje?
Hopelijk vinden jullie het ook leuk trouwens dat ik meer vega(n) recepten ga delen!?

 

[bctt tweet=”Vegan Ontbijtflip met Brinta Oergranen en fruit: lekker om mee te nemen naar je werk!” username=”MarisMariaRenne”]

 

Maak je een DIY of recept van mijn blog?
Deel er een foto van op de Facebookpagina van Hare Maristeit of tweet het naar @MarisMariaRenne
Deel je jouw foto op Instagram? Gebruik dan de hashtag #HareMaristeit of tag @hare_maristeit in je foto.
Misschien verdien je hiermee een moment of fame met eervolle credits in een volgend artikel met lezersfoto’s!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Laat een reactie achter

12 reacties

  1. Wat een prachtige foto’s weer. Ik heb soms dagen dat ik ontzettend zin heb in Brinta. Brinta oergranen heb ik nog nooit gegeten, ik ben benieuwd naar de smaak. De combinatie oergranen met sinaasappelsap lijkt mij trouwens ook echt lekker.
    Dit lijkt mij een perfect ontbijtje voor na het hardlopen 😉

    1. Ik heb eens een vegan ontbijt gemaakt van havermout met sinaasappelsap en dat was te gek: lekker fris en niet zo machtig! Dus dit zal met Brinta ook zeker smaken. Vooral een aanrader voor warme zomerdagen.

  2. Dol op havermoutjes altijd met amandel of rijstemelk maar koud?Blijf ik t niet lekker vinden.
    Zal dit even door linken aan m’n dochter die heeft mij een ontbijtje beloofd?Ik zal de jar’s even in zicht plaatsen?

  3. Leuk! Ik eet regelmatig havermout , met banaan, stukjes appel, vanillepoeder, amandelmelk, kaneel, en wat rozijntjes en dan even in de oven. Net appeltaart ;)) en je zit gegarandeerd tot 12.30 vol!

  4. Wat leuk! Ik ben de laatste tijd toch wat meer geïntereseerd in de vegan-recepten. Dit artikel geeft een goede reden om maar eens te beginnen :P.

  5. Mooie foto’s en zeer hasndfige tips!
    Ik ontbijt met havermout, sojamelk, rozijnen etc..
    Gemengde zaden.
    Alleen maar gezonde dingen.
    Ook drink ik moerbei thee.
    We zijn gezond bezig.
    Maar natuurlijk eten we ook weleens iets lekkers.
    Een zelfgemaakte witlofsalade, roti met aardappelen, kouseband en tahoe.

    Xoxo

  6. Nog een extra #skinny tip: ik maak m’n havermout altijd met water. Net zo lekker, want je proeft toch vooral fruit en kruiden.

    Meer vegan eten is ook mijn streven, vooral bij de lunch grijp ik toch wel heel vaak naar een boterham met kaas. Ben benieuwd naar je diner suggesties!

    1. Ik ook, wil komende week iets maken uit het boek ‘Vegan’, dit weekend doorheen gebladerd. Wordt vervolgd! Maar havermout met water ja? Zal het eens proberen. Heb je het wel eens met sinaasappelsap gemaakt? Een stuk minder zwaar op de maag dan wanneer je met melk bereid en lekker fris!

      1. Neeee met sinaasappelsap nooit geprobeerd, want ik vind havermout alleen warm lekker 🙂 Welk vegan kookboek heb je precies? Doe je een linkje bij een succesrecept? Ik heb er twee, maar in allebei staan te weinig plaatjes 😛

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hare Maristeit


Hare Maristeit is de kleurrijke, diverse en persoonlijke site van Maris Maria Renne uit Haarlem. Gepensioneerd webwinkelier, vegetariër, shopaholic, 90’s Lover en retro-nerd. Pimpt graag kleding of meubels met kleur, printjes of confetti en kijkt ook veel films en series. Gek op koken, koffie, rosé en comfort food. Meer weten of samenwerken? Klik HIER!

Toiletportret