Klussen en Verhuizen in Coronatijd

Het is alweer even geleden dat ik iets heb gepost op mijn site (bijna vijf maanden…!), maar ik ben er weer met een nieuw huis, nieuwe ronde en nieuwe kansen.

Er is nog genoeg om over te schrijven en met jullie te delen. Over mijn helse maandenlang durende juridische conflict uiteraard (hoe bouw je een goede zaak tegen een grote en machtige woningcorporatie?) en natuurlijk de make overs van ALLE kamers in ons nieuwe huis.
Hier ga ik de komende periode mee aan de slag: it’s good to be back en ik heb er zin in!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Wat eraan voorafging

Half januari kreeg ik de sleutel van ons nieuwe huis en ik nam slechts tien dagen de tijd om de basisdingen aan te pakken en te verhuizen.
Een beetje context voor de mensen die mijn site voor het eerst bezoeken en geen idee hebben wat zich er allemaal heeft afgespeeld: ik huurde elf jaar een oud en lichtelijk vervallen Haarlems gemeentemonument. Toen de woningbouw besloot om het huis van mijn overleden buurvrouw grondig te renoveren, saneren en verbouwen, heeft mijn eigen huis zoveel schade opgelopen, dat wij er niet meer konden blijven wonen. As we speak wordt ons oude huis grondig gestript en gerenoveerd.
Mocht je het interessant vinden om meer over deze periode te lezen, klik dan HIER.

Tien maanden helse overlast, schade en een hoog opgelopen juridisch conflict (inclusief inmiddels ongelukkige bewoners en huisdier), was voor mij de voornaamste reden om zo snél mogelijk de plek des onheils ver achter ons te laten.
Echt ver is het trouwens niet: we zijn namelijk maar DRIE straten verderop verhuisd 🙂

Dit was een harde eis van mij: zo min mogelijk veranderingen meer na zo’n turbulent jaar. We wonen dus nog steeds in dezelfde vertrouwde wijk met scholen, vriendjes en de dierenarts op dezelfde loopafstand als voorheen.
Alleen stappen we nu één bushalte verder uit en bezoeken we dezelfde buurtsuper vanaf een andere ingang: geen ingrijpende veranderingen dus.
Behalve voor Badjak de kat dan, die momenteel tegen de muren omhoog vliegt en dolgraag naar buiten wil, maar nog zo’n vier weken binnen moet blijven. Heel cliché, maar de quarantainekilo’s vliegen er bij hem ook echt aan: hij is er zo aan gewend om dagelijks buiten te zijn.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Ons nieuwe huis lijkt in veel opzichten ook op ons oude huis, maar heeft een veel prettiger vibe en locatie. Qua oppervlakte is het volgens het kadaster kleiner dan het vorige huis, maar het voelt veel ruimer en lichter. Dit komt mede omdat beide etages hóóg zijn en de lichtinval overal gunstig is: dit maakt echt een wereld van verschil!
Ook wonen we nu niet meer aan een drukke weg (doorgang naar Haarlem centrum waar dag én nacht vrachtverkeer, bussen en mensen langs ons woonkamerraam passeerde) maar in een rustige en brede straat mét een voortuin. Dit geeft zoveel rust!

Op de dag dat ik de sleutel kreeg, ging ik live op Instagram en gaf ik een tour door het toen nog lege huis:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

 

Goed voorbereid

Ik wist natuurlijk al máánden dat wij gingen verhuizen, alleen wist ik niet waar naartoe of wanneer. In de voorafgaande maanden was ik al begonnen met puinruimen en dingen inpakken die we dat seizoen niet nodig hadden, zoals zomerkleding, tuin-en-strandspullen.
Ook had ik een aantal ophaalafspraken gemaakt met de Kringloopwinkel en het Grofvuil, want van een aantal meubels of items wist ik al dat ik ze zou gaan vervangen na de verhuizing.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Toen het nieuwe huis definitief was, maar een datum nog niet duidelijk, begon ik al wat meer spullen in te pakken zoals de helft van het servies, boeken en al mijn mooie kleding.
Er waren toch geen decemberfeestjes of nieuwjaarsborrels om naar uit te kijken en ik heb dan ook zo’n twee maanden alleen maar comfy outfits gedragen waar verf op geknoeid mocht worden 😉

Dit heeft heel veel rust gegeven, want opgestapelde dozen en grote shoppers met textiel en schoenen, nemen véél ruimte in beslag.
Ook had ik vóór de tweede lockdown al een paar keer een voorraadje verhuisdozen gekocht bij bouwmarkten en de Action, dat scheelde ook veel.

Verhuisdozen hosselen tijdens de lockdown

In verschillende buren-apps (zoals de handige app NEXTDOOR) en Facebook-oproepen, wordt nu veel gevraagd naar verhuisdozen.
Als je dus een beetje netjes met je verhuisdozen omgaat, ben je ze na je verhuizing ook snel weer kwijt voor een leuk prijsje. Toch fijn, want die krengen zijn duur en je hebt er altijd méér nodig dan je van tevoren denkt wanneer je een compleet huis moet inpakken.
De verhuisdozen van de Action kosten €1,- per stuk, maar zijn niet geschikt voor veel zware spullen. Verhuisdozen van bouwmarkten zijn wel top en kosten gemiddeld €2,- tot €2,50 per stuk.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Ik kreeg via Instagram de gouden tip om bij supermarkten naar bananendozen te vragen en bij snackbars naar patatdozen.
Dit zijn bizar stevige dozen en ik heb hier veel aan gehad!
De groenteman van mijn buurtsuper heeft ze een tijdje voor me apart gehouden en zo had ik er tijdens de lockdown snel en makkelijk voldoende voor mijn verhuizing.
Ze zijn handig om te stapelen en je kunt ze volproppen met bijvoorbeeld zware boeken, maar qua formaat (breder en minder hoog) zijn ze minder praktisch dan de standaard verhuisdozen.

Klussen en verhuizen tijdens lockdown: ‘Let it gooooo’

Ik heb helaas niet uitgebreid de tijd gehad om dingen op te meten of checken in ons nieuwe huis. Er was slechts één bezichtiging geweest en ik moest mezelf voorbereiden met behulp van snel gemaakte foto’s en filmpjes en een plattegrond.
Daardoor wist ik veel dingen niet, zoals wat voor materiaal de muren waren, hoeveel behang, verf of laminaat ik nodig had, hoe het zat met de lichtschakelaars of stopcontacten.

Wat ik wél wist: er was een keiharde lockdown, scholen en kinderopvang waren gesloten en klusspullen kon ik alleen online bestellen en laten bezorgen of ophalen volgens afspraak in een tijdslot.
Dit gaf me gek genoeg geen stress, maar maakte het juist makkelijker om sneller keuzes te maken.
Ik besloot dat mijn enige prioriteiten waren dat de plafonds gewit waren, dat er overal een móóie vloer zou komen (en dat dit vakkundig gelegd zou worden), dat de verhuizing veilig en professioneel zou plaatsvinden en dat de kamer van mijn zoon zo snel mogelijk ingericht was en hij daar rustig (middelbaar) thuisonderwijs kon volgen.
Witte latex, kleuren verf of behang op de muren of een radiator lakken, zijn klussen die ik ook ná de verhuizing kan doen met kinderen in huis.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Zonder pandemie en keiharde maatregelen, had ik veel langer de tijd genomen en vrienden opgetrommeld om gelijktijdig samen in huis te schilderen, laminaat te leggen en met een gehuurd busje te verhuizen en gezellig samen te eten na afloop.
Maar dit kon nou eenmaal niet, dus dit kon ik ook makkelijk weer loslaten.
Het enige wat ik echt een dingetje vond, was online een vloer bestellen. Dit was een dure aanschaf, sfeerbepalend voor het hele huis en ik had het dolgraag van tevoren even offline willen zien.

TIP:
Moet je ook online laminaat bestellen?
Ga dan niet alleen af op productfoto’s in webshops, maar zoek in Google en op Pinterest naar gewone sfeerfoto’s.
Juist niet gestylde of professioneel geschoten kiekjes met een fancy camera, geven een realistisch beeld.

Ik had genoeg foto’s van mijn nieuw aan te schaffen vloer gezien om te weten dat het mooi was, maar toch plaatste ik deze bestelling met enigszins klotsende oksels.
Gelukkig bleek de vloer in het echt ook heel mooi te zijn en ik ben er nog iedere dag blij mee.

Ik ben er ook heel blij mee dat ik iemand heb ingehuurd (gevonden via de app NEXTDOOR) om de vloer vakkundig te laten leggen.
Ik heb de app eerder in deze post al genoemd, maar ik deel ‘m gewoon nog een keer: ik heb er zoveel aan gehad tijdens deze bijzondere klus-en verhuisperiode!

Click & Collect en andere online frustraties

Ik heb naast de app NEXTDOOR ook veel gehad aan Marktplaats en Facebookgroepen.
Aan het begin van mijn klusperiode en verhuizing heb ik een aantal flinke bestellingen geplaatst bij bouwmarkten en woonwarenhuizen.

Allereerst is er een grote frustratie met betrekking tot beschikbaarheid van producten. Ik was al weken bezig met het vullen van virtuele winkelmandjes bij GAMMA en IKEA. Iedere dag rondde ik die bestellingen af tót het betaalproces, om te checken wat de beschikbaarheid was.
En dit wisselde dus dagelijks. De éne dag was mijn badkamerkastje alleen beschikbaar voor ophalen, de volgende dag was de nieuwe hoogslaper voor mijn zoon helemaal niet leverbaar en de daaropvolgende dag was alleen ‘bezorging over 10 dagen’ de enige optie.
Bij grote bestellingen (zoals 80 vierkante meter laminaat en ondervloer of een hoogslaper) zonder ophaalmogelijkheid, variëren de bezorgkosten tussen de €48,- en €70,-

Ik heb een paar keer met mijn verstand op nul zulke kosten moeten maken.
Niet leuk (hier had ik liever een nieuwe eettafel van gekocht bijvoorbeeld), maar het is nu eenmaal niet anders in deze rare tijd. Er moet toch echt een vloer in een kaal huis en een hoogslaper was de enige slaapmogelijkheid in de nieuwe (kleinere) kamer van mijn zoon.
Toen alle grote items voor de slaapkamer van mijn zoon ein-de-lijk op voorraad waren, heb ik ook metéén de bestelling afgerond: badkamermeubels (niet leverbaar op dat moment) moesten helaas maar even wachten.

Nog steeds heb ik dingen nodig die momenteel niet beschikbaar zijn voor click & collect, zoals een kledingkast voor mijn dochter en wat badkamermeubels. Maar ik vertik het gewoon om wéér €48,- aan bezorgkosten te betalen en wacht dus tot een later moment.

En daarom is nog steeds lang niet alles goed georganiseerd of uitgepakt in ons nieuwe huis, maar ook dit is gewoon even wat het is.
Verhuizen is sowieso chaotisch en in de eerste fase voelt het toch als kamperen. Als je je hier van tevoren op instelt en aan overgeeft, valt het allemaal best mee.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Minimum orderbedragen zijn ook zo’n dingetje bij click & collect. Als ik alleen maar wat kleine items bij een bouwmarkt nodig had, kon ik het altijd wel makkelijk aanvullen met bijvoorbeeld nog een blikje witte lak.
Maar soms heb je gewoon alleen een lullig kroonsteentje nodig en wil je niet je bestelling voor €18,- aanvullen met verf of gereedschap.
Voor dit soort dingen is de NEXTDOOR app ook echt een uitkomst: ik heb al een paar verhuizende mensen in Haarlem aan kroonsteentjes geholpen haha 🙂

Dat retourtermijnen verruimd zijn, is natuurlijk fijn. Dat je kleinere of niet prijzige items een maand of wat langer in huis hebt voordat je het terug kunt brengen naar de winkel, is niet zo’n drama.
Maar twaalf pakken laminaat en zes pakken ondervloer (samen goed voor €400,-) lagen toch wel erg in de weg en ik kon het geld goed gebruiken voor andere noodzakelijke nieuwe dingen in huis.
Het duurde even voordat ik een fatsoenlijk bod kreeg (ik heb echt een haat-liefde verhouding met Marktplaats…), maar ik ben blij dat het verkocht is, anders blokkeerde het nu nog steeds het gangpad.

Doordat ik supersnel veilige keuzes moest maken en prioriteiten moest stellen, heb ik ook veel kunnen loslaten. Ik ken mezelf: zonder alle maatregelen, was ik als een kip zonder kop verzand in details over handgrepen op keukenkastjes of kleurkeuzes voor gordijnen. Ik heb nog alle tijd om dit soort dingen uit te zoeken.
Ook is het nu bijvoorbeeld wél mogelijk om bij de meeste bouwmarkten online verfkleuren te laten mengen. Dit was niet het geval toen ik begon met klussen, waardoor ik voor een paar kamers had gekozen voor kleuren uit een standaard assortiment.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maris Maria Renne (@hare_maristeit)

Ik heb gelukkig in de weekenden veel hulp gekregen van vrienden en dit hebben we steeds veilig met elkaar afgestemd. Eén vriendin die ’s ochtends kwam schilderen bijvoorbeeld en een andere vriendin die dan ’s middags kwam schoonmaken, terwijl twee andere vrienden samen in het oude huis meubels en lampen demonteerden. Dat ik grote dingen zoals laminaat door het hele huis en de complete verhuizing uit handen heb gegeven aan professionals, was ook erg stressverlagend.

Wat ik grappig vind, is dat ik zó vaak hoor dat mensen er niet aan moeten dénken om in deze tijd te moeten verhuizen.
Nu de verhuisstress achter me ligt en ik weer in een goede flow zit, vind ik het juist heel fijn om in deze tijd zo lekker veel te kunnen klussen.
Ik hoor zoveel mensen over verveling en muren die op ze afkomen: hier heb ik dus geen last van. Ik vermaak me prima en kom juist eerder tijd tekort 🙂

Maar bovenal heb ik eindelijk weer rust en een veilige plek om helemaal eigen te maken: een prima en coronaproof tijdsbesteding dus met een hóóg geluksgevoel!

Dit vind je vast ook leuk:

Laat een reactie achter

12 reacties

  1. Wat heerlijk om dit blije blog te lezen!!! Geniet ervan en ik wens jullie alle geluk samen op je nieuwe stek. ❤

  2. Fijn dat je weer bent! En ik ga de app next door installeren, lijkt mij een hele fijne app. Ben benieuwd naar de rest van je make over een nog succes met klussen.

  3. Jij bent een topper en echt doorzetter….
    De perfecte klusvrouw…..
    Ik had bij een andere bouwmarkt pakken vloeipapier gekocht en daarmee minstens per 2 borden telkens ingepakt….
    Dan telkens het om 1 bord heen zodat er 2 borden in 1 vloeipapier gingen.
    Ook heel handig voor kopjes, schotels en glazen…..

    You are the best nr. 2 Xoxo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hare Maristeit


Hare Maristeit is de kleurrijke, diverse en persoonlijke site van Maris Maria Renne uit Haarlem. Gepensioneerd webwinkelier, vegetariër, shopaholic, 90’s Lover en retro-nerd. Pimpt graag kleding of meubels met kleur, printjes of confetti en kijkt ook veel films en series. Gek op koken, koffie, rosé en comfort food. Meer weten of samenwerken? Klik HIER!

Toiletportret

Webshop