Eind vorig jaar vroeg een vriendin of ik haar wilde helpen. Ze was een Etsy-webshop gestart en had deze gekoppeld aan haar social media kanalen.
Alleen met Pinterest kwam ze er niet helemaal uit, dus vroeg ze of ik er even naar wilde loeren en of ik misschien wat handige beginnerstips voor haar had.
Ik kwam toen van een toch wel beetje koude kermis thuis, want ik had overduidelijk mijn eigen Pinterest verwaarloosd.
Op niet alle vragen van mijn vriendin had ik een antwoord. En tot mijn grote horror, zag ik dat er véél veranderd en toegevoegd was in de vele functies achter de schermen.
Superzonde, want ik had hier in de afgelopen jaren veel, maar dan ook echt héél veel meer uit kunnen halen.
Maar goed: what’s done is done.
En gelukkig was mijn basis op Pinterest al top en hoefde ik alleen maar een korte opfriscursus te volgen om het vanaf nu beter aan te pakken.
In deze blogpost laat ik je zien hoe ik Pinterest gebruik en deel ik wat feiten, tips, cijfers en voorbeelden.
Ook vind je een fijne kortingscode om zelf de Pinterestcursus te volgen!
Ik had Pinterest verwaarloosd, om de volgende redenen:
- Het liep toch wel, dus had het voor mij geen prioriteit.
Per dag had ik een paar honderd bezoekers op mijn blog die via Pinterest kwamen, ook in periodes dat ik maandenlang niets pinde. In specifieke periodes (zoals richting Pasen of Kerst) liep dit op tot duizend per dag.
Dit vond ik ‘voldoende’, vooral omdat ik hier geen moeite voor deed. - Bedrijven (merken en mediabureaus) waar ik mee samenwerk, hameren in 99% van de gevallen altijd op exposure op Instagram.
Op Instagram heb ik ‘maar 4100 volgers’ en dit was meer een ‘ding’ in mijn achterhoofd: dat ik hier meer tijd en energie in moest steken.
Best suf eigenlijk, aangezien Pinterest 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers heeft en 60% van de content (pins) op de lange termijn beter wordt onthouden dan de kortdurende exposure op Instagram. - Ik gebruikte Pinterest eigenlijk vooral privé.
En tja: privé ging het een tijd niet heel top met mij en had ik andere prioriteiten 🙂
Maar als ik ’s nachts niet kon slapen, lag ik dus in bed wél uren plaatjes te kijken en pinnen. Puur voor mezelf, zonder enig marketingdoel: ik hou gewoon van Pinterest.
Het zat al zo in mijn systeem om iedere dag de honderden alerts van Pinterest gewoon te negeren: ik las er geen privé berichten en ik checkte de meldingen ook niet.
Het bijhouden van de enorme stroom meldingen op al mijn andere social kanalen en de reacties op mijn blogposts, is al iets waar ik dagelijks veel tijd aan besteed.
Pinterest was voor mij het enige (en laatste) stukje privé op het internet, waar ik vond dat ik niet bezig hoefde te zijn met statistieken, nietszeggende cijfertjes of algoritmes.
Maar Pinterest is dus wel mijn allerfavorietste social media platform: ik gebruik het graag (en véél) én het kost me geen moeite. Omdat ik er al jaren bekend en vertrouwd mee ben, voelde het voor mij dus ook niet alsof ik helemaal from scratch iets nieuws moest gaan leren.
Ik had eind vorig jaar namelijk al meer dan 13.200 volgers en de door mij gedeelde foto’s (eigen pins en repins van andere Pinterest gebruikers) werden gemiddeld zo’n 250.000 keer per maand bekeken.
Een fijne basis dus om mee aan de slag te gaan én…. geweldig om achter de schermen te zien hoe snel deze cijfers kunnen stijgen!
Ook wanneer je net als ik niets om cijfers geeft 😉
Ter vergelijking: Simone van Foodquotes.nl heeft op haar Pinterest account 3600 volgers en zij had de afgelopen maand 563.600 kijkers.
Simone heeft dus een derde van mijn aantal volgers, maar bereikt per maand wel tweemaal meer views dan ik. Daarnaast heeft ze per dag ook méér traffic naar haar blog doordat ze Pinterest slim inzet.
Ik wist dus zeker dat ik van Simone’s Pinterestcursus wat kon leren!
Nu, 6 weken later, heb ik (met minimale inzet en veranderingen) 13.700 volgers en had ik afgelopen maand 301.700 views.
Maar veel interessanter dan deze grote getallen, vind ik om achter de schermen te zien dat er méér interactie en betrokkenheid is.
Mijn blog krijgt via Pinterest nu nóg meer bezoekers, gewoon omdat ik af en toe wat beter nadenk over wanneer, hoe en wát ik pin.
Maar nog steeds scroll en pin ik graag urenlang voor de lol en puur voor mijn eigen inspiratie. Want in de basis wil ik het voor mezelf leuk houden.
Dit is iets waar ik oprecht in geloof en wat al jaren voor mij werkt: als ik doe wat IK leuk en belangrijk vind, dan bereik ik toch wel de juiste mensen. Geen gepush of spam, geen keiharde marketing en niet blindstaren op cijfers.
Hoewel het natuurlijk wél leuk is om nog meer mensen te bereiken en inspireren, als het je niet belachelijk veel extra moeite kost 😉
Waarom Pinterest?
Pinterest is een visuele zoekmachine. Ik had al een Pinterest account voordat ik 7 jaar geleden met dit blog begon en Pinterest is nog steeds mijn allergrootste inspiratiebron.
Ik kan er uren struinen en ik sla alles op wat ik mooi vind, ooit nog een keer wil koken, wil bezoeken, wil kopen enz.
Op een kleine rondvraag bij like-minded mensen (vrouwen tussen de 35-50 jaar die graag koken, shoppen en regelmatig het interieur/de kinderkamers veranderen) kreeg ik eigenlijk van iedereen hetzelfde antwoord:
‘Ik zoek eerder inspiratie op Pinterest, dan dat ik Google raadpleeg’.
Je hebt op Pinterest de mogelijkheid om oneindig veel prikborden te maken. Ik heb op het moment van schrijven 53 openbare prikborden en een tiental geheime (verborgen) borden voor persoonlijke projecten of campagnes waar ik aan werk.
Hiermee houd je alles ook lekker overzichtelijk per thema, zoals een babyshower, interieur accessoires voor je nieuwe woning, Pasen, Kerst, breipatronen die je nog eens wil proberen of inspiratie voor je droombruiloft.
Ik heb bijvoorbeeld al een nieuw prikbord aangemaakt om inspiratie op te slaan, voor de nieuwe meidenkamer van mijn kleuter. Ook al begin ik op korte termijn nog niet aan het klussen in haar kamer, omdat ik nu nog volop in de puinzooi zit door de make over van mijn eigen slaapkamer.
Maar het prikbord is er al en wanneer ik een plaatje tegenkom dat me aanspreekt, dan pin ik het. Dus wanneer ik later dit jaar wél aan de slag ga met haar kinderkamer, zie ik in één oogopslag al die toffe ideeën terug en weet ik weer wáár ik dat toffe nachtkastje of behangetje kan kopen.
Als ik zin heb om weer eens met bollen wol in de weer te gaan, dan zoek ik mijn prikbord Breien & Haken op en zie ik weer dingen terug die ik soms al járen geleden heb gepind.
En zo’n pin bevat (als het goed is) een link naar de bron (website, in dit geval een patroon van wat ik wil breien).
Pinterest is daarom wat SEO betreft (en zeker met het oog op de lange termijn!) een fantastisch medium om bijvoorbeeld producten uit je webshop of recepten van je blog te promoten.
Mensen bewaren hun pins namelijk vaak jarenlang en zien ze weer terug na het ontvangen van een huwelijksaanzoek, tekenen van de hypotheekakte of uitslag van een positieve zwangerschapstest.
Dit werkt met Instagram heel anders, waar je weliswaar in één keer heel veel mensen tegelijk kunt bereiken die NU op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
Grote kans dat je naam alweer vergeten is bij mensen die je NU een hartje geven op Instagram, maar maanden (of jaren) later opeens op zoek gaan naar decoraties voor hun bruiloft of tienerkamer.
FOTO: een screenshot van één van mijn populairste pins.
Ik maakte en deelde deze Unicorn Popcorn Traktaties in mei 2018.
Sindsdien is hij duizenden keren bekeken en wordt het nog steeds gepind. Daardoor wordt deze blogpost dus jaren later nog steeds dagelijks vaak bezocht.
Er zijn immers iedere dag nog ouders online aan het zoeken naar traktatie-inspiratie voor hun unicorn-liefhebbende kleuter. Op Pinterest vind je (in tegenstelling tot Instagram) deze traktatie dan ook heel snel terug.
En net zoals dat er iedere dag kleuters jarig zijn, is het ook ieder jaar weer Kerst of BBQ-weer en gaan mensen op zoek naar bijpassende gerechten of decoraties.
Op lange termijn zijn de pins die ik voor samenwerkingen met food-merken heb gemaakt dus vele malen waardevoller dan de kortstondige exposure op Instagram.
Nog leuker, vind ik dat je op Pinterest tegenwoordig kunt reageren met een eigen foto.
Ik vind het echt te gek om te zien dat mensen een recept van mij hebben gemaakt of een eigen interieurfoto delen, om te laten zien dat ze dezelfde klok of lamp hebben gekocht!
Vind ik zoveel meer zeggen (en doet mij persoonlijk ook veel meer) dan indrukwekkende cijfers 🙂
Aan de slag!
Doordat ik de afgelopen periode dus wél wat meer in mijn Pinterest-statistieken ben gedoken, besloot ik ook wat verbeterpunten aan te pakken.
Zo wist ik bijvoorbeeld al dat het artikel over mijn Gado Gado met inmiddels bijna 200.000 bezoeken, één van de best bekeken recepten op mijn blog was.
De voornaamste bezoekers voor dit artikel komen via Google, maar een groot gedeelte vindt het ook via Pinterest.
En tja… na al die jaren was ik eigenlijk niet meer zo tevreden over mijn Gado Gado foto’s die nog steeds vaak gepind worden 🙂
In Simone’s Pinterestcursus las ik wat fijne tips & tricks om op te letten, wanneer je afbeeldingen maakt voor Pinterest.
Aan de slag dus!
Ik heb mijn Gado Gado opnieuw gemaakt, nieuwe plaatjes geschoten en het artikel helemaal gepolijst, inclusief een Pinterest-proof afbeelding:
Zeg nou zelf, deze afbeelding is toch veel uitnodigender om op te slaan op je Pinterestbord met recepten?
Met een blog-archief van 7 jaar aan recepten en DIY’s is het natuurlijk onbegonnen werk om alles opnieuw te maken en fotograferen.
Daarom heb ik mijn Pinterest statistieken en GA (Google Analytics) even goed onder de loep heb genomen en een lijstje gemaakt van blogposts die wél relevant (en haalbaar) zijn om te polijsten en opnieuw te delen op Pinterest.
Groepsborden op Pinterest
Na het volgen van de cursus, ben ik wat kritischer en logischer gaan kijken naar al mijn Pinterest borden.
Want zoals ik al schreef: ik kan uuuuuren scrollen en klikken. Daardoor had ik behoorlijk wat borden die uitpuilden (met honderden afbeeldingen…) wat het niet heel overzichtelijk maakt.
Overigens ben ik nog steeds niet klaar met deze opruimklus, maar ik heb al wel voor ogen hoe ik het vanaf nu beter wil gaan aanpakken 🙂
Ik mikte bijvoorbeeld vaak bijna alle recepten op één prikbord. Nu heb ik nieuwe borden gemaakt waar ik ook mede-pinners aan heb toegevoegd.
Dit is voor Pinterest gebruikers met dezelfde interesses ook doelgerichter zoeken, bijvoorbeeld naar een prikbord met alleen veganistische recepten of Indische gerechten.
Op mijn bord ‘Indonesian Food‘ bijvoorbeeld, pin ik onder andere samen met de Indische slowcooking foodblogger Simone van Eetspiratie.nl.
Dit is zowel inspirerend en verrassend voor mijzelf als voor mijn volgers (ik ontdek via mijn medepinners altijd weer toffe nieuwe dingen!) en je helpt elkaar ook met een groter bereik en méér exposure.
Groepsborden kunnen dus op meerdere vlakken effectief zijn, maar ik vind wel dat je kritisch moet zijn in je keuzes.
Ik krijg bijvoorbeeld dagelijks uitnodigingen om mee te pinnen aan grote prikborden met een enorm bereik.
Maar bereik je hiermee de juiste mensen? En zitten jouw volgers (die toch echt specifiek voor JOUW pins op de volgknop hebben geklikt) te wachten op alle content van de groepsleden?
De medepinners op mijn groepsborden heb ik dus zorgvuldig uitgezocht en dit is iets wat misschien voor jouw Pinterest account ook zinvol is om eens uit te proberen.
Ongetwijfeld heb je net als ik ook vriendinnen of collega’s die actief zijn op Pinterest. Vraag ze om mee te pinnen op borden die voor hen ook interessant zijn of waar zij in uitblinken (zoals veganistisch koken, stylen van outfits of interieurs, tuinieren enz.).
Volgers van het eerste uur kennen vast ‘mijn’ Minke nog wel:
Minke is helaas gestopt met haar blog, maar ze is nog wel steeds een fanatieke pinner. Ze pint al jaren mee aan ruim de helft van mijn borden en voorziet mij van heel veel inspiratie.
Zij en ik hebben dus behoorlijk veel raakvlakken en de 87 (!!!) borden van MinkePins wil je dan ook zeker volgen 🙂
Cursus: ‘De Kracht van Pinterest’ (+ tijdelijke kortingscode!)
Ik heb superveel gehad aan de inspirerende en snelle Pinterestcursus van Simone van der Koelen.
Geen moeilijke vakterminologie en geen droge lappen tekst: gewoon één week lang iedere dag een inspirerende les in je mailbox met mooie plaatjes en heldere uitleg in Jip & Janneke-taal.
Lekker lezen in je eigen tempo en handig om later nog te hebben als naslagwerk.
Simone legt je de basics uit (hoe maak je een mooie afbeelding voor Pinterest, welke apps zijn handig voor het bewerken van je foto’s, op welke dingen moet je letten qua afmetingen, tekst of hashtags?) en geeft je eenvoudige opdrachten waar je direct mee aan de slag kan.
Welke volgorde houd je bijvoorbeeld aan voor je prikborden? En schrijf je in het Engels of in het Nederlands?
Je leert achter de schermen van je Pinterest account zowel je eigen statistieken als je volgers beter begrijpen.
Veel dingen uit de cursus wist/deed/of had ik al (zoals bijvoorbeeld ‘Pin It‘ buttons op de foto’s van mijn site), maar… er waren zéker wel punten die ik kon verbeteren in het pinnen van mijn eigen foto’s.
VOETNOOTJE: op bovenstaande afbeelding staat ‘6 lessen’ maar je krijgt 1 bonusles na afloop, dus in totaal 7 🙂
Op Simone’s website vind je naast de cursus ook een aantal interessante artikelen over Pinterest.
Stuk voor stuk artikelen waar ik 100% achter sta en me helemaal in kan vinden. Met mijn eigen blog heb ik immers ook zelf al jaren ervaren hóeveel Pinterest voor mij kan doen.
Maar bovenal vind ik Pinterest gewoon een fantastisch platform en vele malen leuker, handiger, laagdrempeliger en minder intensief in gebruik dan Instagram of Facebook.
Met wat handige tips van Simone, heb ik het marketinggedeelte op Pinterest nu beter leren plannen.
Want yes: net als op andere socials, kun je ook op Pinterest strategisch je posts voor Pasen of Kerst al van tevoren inplannen. En dan kun je verder dus gewoon net als ik lekker blijven scrollen en pinnen voor je eigen vermaak en inspiratie, zonder je kop te breken over cijfertjes en statistieken 🙂
Ondanks dat ik een doorgewinterde pinner ben en online marketing me niet onbekend is, heb ik toch nog genoeg huiswerk de komende periode.
Zo wil ik me bijvoorbeeld nog verdiepen in het maken van mooie ‘Rich Pins‘. Dit zijn contentrijke pins die ruimte bieden voor extra informatie zoals receptbeschrijving, prijzen en auteursnaam.
Dit vereist wat programmeerwerk op mijn site en hier heb ik samen met mijn webdeveloper een agendapuntje van gemaakt.
Vind ik trouwens alleen maar leuk.
Want omdat Pinterest voor mij niet voelt als ‘werk’ en ik het privé zo ontzettend graag gebruik, vind ik alles wat ik er nu meer over leer alleen maar interessant.
Ook enthousiast geworden? Maandag 17 februari start er weer een nieuwe 7-daagse cursus!
Aanmelden kan HIER en gebruik je bij het afrekenen de code HAREMARISTEIT dan krijg je 30% korting en betaal je dus maar liefst €59,70 minder!
Deze kortingscode kun je vanaf vandaag gebruiken tot en met 28 februari 2020.
Vertel: zitten er meer Pinterestverslaafden onder mijn lezers?
Heb jij een blog of webshop en zet jij Pinterest hiervoor in?
Welk social media platform vind jij eigenlijk het leukst om te gebruiken?
Tot slot: Heb je vragen over Pinterest of de cursus?
Stel ze hieronder in een reactie, dan kunnen Simone en ik ze beantwoorden 🙂
8 reacties
Klinkt goed, ik ga er eens naar kijken. Een van mijn doelen voor dit jaar is om me ook eens te verdiepen in Pinterest.
Gewoon beginnen met pinnen wat je leuk vindt en tussendoor wat info lezen (zoals die artikelen op de site van Simone): kom je al een heel eind 🙂
Zeker doen. Er is zoveel resultaat mee te boeken! Mocht je vragen hebben Jenn; je mag me altijd contacten!
Leuk! Ik ga er even over nadenken, gebruik Pinterest privé, maar ik ga binnenkort een flink uitbreidende schoonheidssalon helpen met social media. Even bedenken in hoeverre Pinterest hier een rol in kan spelen.
Beauty is een populair onderwerp op Pinterest! Even goed loeren hoe andere merken en bedrijven in deze branche dit aanpakken en dan je eigen strategie bedenken 🙂
Oh ja, juist in die branche is er veel te winnen! Dat wordt een hit!
De cursus start 17 feb, maar als dat niet uitkomt uit welke andere data kan je kiezen? Het is toch een online cursus, elke dag een les per e-mail?
We horen pas over een maand of ze verder kan met haar plannen, dus ik moet gokken met deze aanbieding.
Hi Elsbeth,
Hij begint elke maandag, je krijgt dan elke dag een les in je mailbox (met opdrachten). Dus in principe kun je ze er altijd bijpakken en starten wanneer je wilt.
Gr, Simone