20/09/2017 | 5 reacties

Eetdagboek van een Flexitariër Week #2


Vorige week trapte ik af met mijn ‘Eerste eetdagboek van een flexitariër‘.

Hierin gaf ik al aan dat ik geen ambities heb om veganist te worden, maar dat minder vaak vlees op ons menu wel iets is dat ik graag zou willen.
Ik wil dus vaker bewust vegetarisch koken (en af en toe een volledig plantaardige maaltijd,) al dan niet met vleesvervangers. Kleine stapjes dus en af en toe wat experimenteren.

Iedere dag iets gevarieerds op tafel toveren voor een gezin met verschillende smaken, behoeftes en leeftijdsfases, is voor mij soms best een uitdaging.
Met dit wekelijkse eetdagboek (geen idee nog hoe lang ik dit ga bijhouden) heb ik een stok achter de deur om bewuster maaltijden samen te stellen.
Daarnaast hoop ik ook wat inspiratie te kunnen geven voor andere drukke gezinnen, dat vega(n) koken niet altijd ingewikkelde culinaire hoogstandjes hoeven te zijn.

Zoals ik de vorige keer ook al aangaf: ik ga niet ieder kopje thee, glas wijn of herhaling van hetzelfde ontbijt delen met foto’s en ik tel ook geen calorieën 🙂

Ik sloot het eetdagboek van Week 1 af met een foto van een aantal producten die ik had gekocht om deze week mee aan de slag te gaan:

Ik kocht bij de Appie wat bonensoorten die ze niet bij onze buurtsuper verkopen, waaronder groene kidneybonen en zwarte bonen. Verder vind ik AH huismerken ook altijd erg fijn en hoorde ik goede dingen over de Granola Schnitzel met vijg & geitenkaas.

Ook heb ik een nieuwe blender besteld, dus kocht ik weer kokoswater om smoothies mee te maken. Puur vind ik dit niet lekker om te drinken, maar in sapjes, mixjes en smoothies wel.

Maandag: Hollandsche Pot met een Indische Twist

Mijn ontbijt bestond (net als veel dagen vorige week) weer heel boring uit havermout (bereid met kokos-rijstmelk), banaan en cacaosnippers. It’s NOT getting old 🙂

‘s Ochtends ben ik druk aan het typen, ‘s middags moet ik door de regen voor een spoedbezoekje naar de tandarts (losgeschoten spalkje achter mijn tanden, heel irritant) en wéér herfstitems voor de kinders shoppen in de stad.

Al shoppend eet ik een tweede banaan, heel charmant, met gebogen hoofd en capuchon van mijn regenjas ver over mijn oren getrokken.

Eenmaal thuis wil ik een eitje koken en dit samen met een halve avocado eten op rijstwafels.
Maar ik ben moe en heb NU trek, dus ik skip het eitje en de rijstwafels en eet gewoon een hele avocado. Luiheid to the max.

Verder bonk ik nog een keer hard met mijn hoofd tegen de muur, want in die paar uurtjes dat ik weg was, heb ik de postbezorger met mijn nieuwe blender gemist.
Mijn buren zijn ALTIJD thuis voor het aannemen van mijn pakketjes, behalve nu: aargh!

‘s Avonds bereid ik dan ein-de-lijk de andijviestamppot met vegetarische gehacktbal, die ik eigenlijk gisteren had willen koken.

Ik maak in de herfst en winter regelmatig Hollandsche Andijviestamppot met Indische Gehaktballetjes. Dit is een eigen twist en een knipoog naar mijn zowel Nederlandse als Indische roots (blokjes kaas en sambal).

Over deze vegetarische gehacktbal van de Vegetarische Slager las ik net zoveel enthousiaste reacties als over de Vegetarische Filet Americain (die ik helemaal geweldig vond) dus de verwachtingen waren hoog.
Hij ziet er meer uit als een ‘schijf’ dan als een ‘bal’ en qua bereiding is het heel simpel: gewoon even laten sudderen in een jus of bouillon (dus niet aanbakken).

Voor Norah heb ik een klein stukje afgesneden en apart gesudderd, voor ons maakte ik een spicy jus met Indische kruiden, Sambal Oelek en Ketjap Manis.

Eerlijk: ik vond ‘m heerlijk! Ik vind het werkelijk knap hoe ongelooflijk écht deze gehacktbal smaakt!
Wat mij betreft absoluut een aanrader dus.

Dinsdag: Kruidnoten & Andere Ballen

Vandaag werd eindelijk mijn nieuwe blender bezorgd dus ik kan eindelijk weer smoothies en sapjes maken.

Zo’n gezonde smoothie van spinazie, banaan en kokoswater, smaakt extra lekker met een schaaltje kruidnoten. Het gaat allemaal om #balans nietwaar?

andijviestamppot met vegetarische groenteballetjes

‘s Avonds eten we weer Andijviestamppot en dit keer met de vegetarische groenteballetjes van Vivera.

Deze heb ik kort aangebakken in een scheutje olie, uitgeperst knoflookteentje, een fijngesnipperd uitje en een eetlepel Sambal Oelek. Daarna deed ik er een scheut groentebouillon bij en heb ik ze even laten sudderen.

Ik vind de groenteballetjes lekker, maar minder smaakvol dan de vegetarische gehacktbal die we gisteren aten.
Maar als je net als ik van kruidig en spicy food houdt, dan kun je van ‘flauwe balletjes’ toch iets lekkers maken 🙂

Woensdag: Home Made Bonenburger met Feta

Mijn ontbijt, lunch en snacks zijn wederom oud nieuws (havermout met kokos en banaan plus een spinaziesmoothie) maar voor de afwisseling eet ik vandaag een paar mandarijnen bij een schaaltje kruidnoten.

Op Instagram Stories deel ik een sneak peek van de home made bonenburger die ik heb gemaakt:


Ik draaide een aantal burgers in elkaar van zwarte bonen, kikkererwten en feta en dit recept hebben jullie nog van mij tegoed (deel ik binnenkort).
Het was superlekker en smaakvol, dus ik was blij dat ik extra veel had gemaakt.

Donderdag: Same old

Vandaag een keer geen havermout als ontbijt, maar een krentenbol met kaas.

Becel met kokos-en amandelolie vind ik lekker in combinatie met zoet beleg (op bijvoorbeeld een beschuitje), maar de Becel met walnootolie is heerlijk met kaas of ander hartig beleg.

Ik houd van zoet-hartige combinaties, dus de zoete krentenbol met pittige kaas en margarine met nootachtige smaak vind ik echt te gek.

Ik had gisteren meerdere bonenburgers gemaakt en vandaag aten we ze dus weer. Dit keer niet op een broodje, maar met broccoli en gebakken aardappeltjes.
Bovenop de burger ligt een schepje frisse crème fraîche met dille en munt.

De zelfgemaakte bonenburger is op de tweede dag lekkerder qua smaak, maar ook een stuk droger. Dus die topping was wel een fijne toevoeging 🙂

Vrijdag: Tropische Vegaburger & Pudding

Vandaag eet Seth niet thuis en mocht Mika kiezen wat wij samen zouden eten.
Mijn Hawaï Kipburger met ananas vindt hij de lekkerste burger EVER (Seth houdt niet van warm fruit) en ik besloot het dit keer eens met een vegaburger te maken.

Ik kocht exact dezelfde ingrediënten als voor de oorspronkelijke Hawaïburger, maar dan een vegaburger in plaats van een kipburger.
Ik vertelde dit niet, hij vroeg niets en ik zei niets 🙂

vega hawaí burger

Eerlijk: de vegavariant van deze tropische burger is net zo lekker als het origineel! En een kind dat geen vragen stelt, is een goede graadmeter, toch?
De combinatie van kerrie-mayo-ananas-jalapeños-en-cheddar is echt heerlijk: DO try this at home!

Toen Norah op bed lag, lepelden we samen wat van deze Dame Blanche pudding, maar kregen ‘m niet op.
Ik had een leeg puddingbakje nodig voor een DIY waar ik mee bezig ben, dus het arme kind moest mee-eten.

Zaterdag: Mexicaans Feestje

De Mexicaanse keuken is favoriet bij ons thuis. Omdat ik vaak allergisch reageer op verse koriander (en omdat ik het naar ZEEP vind smaken), eet ik nooit Mexicaans buiten de deur en kook ik dit liever zelf.

Dit Mexicaanse Eenpansgerecht vinden wij allemaal lekker en maakte ik nu voor het eerst met tofu roerbakgehakt. Het smaakte serieus precies hetzelfde als het origineel, ik proefde geen verschil 🙂

Vandaag merkte ik weer op dat ik ‘s avonds geen opgeblazen gevoel had. Iets dat ik vaker wel dan niet heb, na het eten van Indische of Mexicaanse gerechten.

Zondag: Fout, fouter, foutst….

Vandaag hadden we een gezellig en gezinnig uitje naar de IJhallen (lees HIER terug). Op de terugweg werden er verzoekjes ingediend om vanavond lekker patat te eten en ik heb nou eenmaal geen ruggengraag en ben makkelijk over te halen.

We lieten patat en burgers thuisbezorgen door FEBO.

Even heb ik nog getwijfeld om een kaassoufflé te bestellen, zodat ik het eetdagboek van deze week ook weer kon voorzien van de sticker ‘7 dagen vega‘ maar ik was zwak en daarom staat er ‘6 dagen vega’ op het eetdagboek van deze week.

Ik bestelde een chili-cheeseburger en had ‘s avonds buikpijn en spijt. De volgende ochtend ook nog 🙁

Conclusie

Vorige week was een menu van meerdaagse pannen met ‘voer’ (Nasi Goreng en Indiase Curry) en Italiaanse maaltijden die thuisbezorgd werden. Deze week leek het thema wel ‘Stamppot & Burgers’ te zijn 🙂
Herkenbaar, voor andere gezinnen? Dat je vaak naar dezelfde soort maaltijden grijpt en voor meerdere dagen vooruit kookt?

Ik kan alvast verklappen dat het derde weekmenu een soepthema heeft, want ik ben inmiddels geveld door een griepje en kan niet zo goed kauwen en slikken 😉
Fijn voor de afwisseling zullen we maar denken….

De schnitzels met vijg en geitenkaas heb ik deze week niet bereid, maar dat is dan weer een voordeel van vleesvervangers: het is langer houdbaar 🙂

Volgende week

Een sneakpeek van een aantal vega(n) boodschappen die ik voor week 3 in huis heb gehaald:

Als je leuke suggesties hebt om met deze ingrediënten te bereiden: DO let me know!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Dit vind je vast ook leuk:

5 reacties

  • Beantwoorden yvonne 21/09/2017

    Hou je van garnalen? Je hebt ook vegetarische garnalen. Wie weet kun je daar iets mee? Vind het een goede week weer. Geeft mij weer inspiratie. Toch opvallend dat je steeds buikpijn krijgt van vlees eten he? Dat verschil ervaar ik nog niet zo…

    • Beantwoorden Maris Maria Renne 21/09/2017

      Dit was voor mij de eerste keer dat ik vlees at in ruim twee weken tijd en daarna werd ik geveld door een griepje. Weet dus niet of het één met het ander te maken heeft, of het toeval is, of vaker zal zijn als ik weer vlees zou eten. Hoe vaak eet jij vlees?
      Die vegetarische garnalen wil ik heel graag eens proberen, ben er superbenieuwd naar! Garnalen, zalmsnippers en gamba’s zijn denk ik de enige dingen die ik écht zou missen bij een volledig vegetarisch eetpatroon.

  • Beantwoorden yvonne 21/09/2017

    Ik eet ongeveer 3x per week vlees. Soms wat meer en soms wat minder. Bevalt goed.

  • Beantwoorden Yvonne 22/09/2017

    Nee nog niet. Ben E hier nog niet tegengekomen. Denk dat ik Marqt of Ekoplaza eens moet proberen.

  • Laat een reactie achter